Ότι ο Φώτης Κόντογλου είναι ο άνθρωπος που, στη διάρκεια του 20ου αιώνα, επανέφερε την εκκλησιαστική ζωγραφική στον λησμονημένο της εαυτό προβαίνει, ως γεγονός, ευρέως γνωστό.

Δεν προβαίνει εξ ίσου συνειδητό ωστόσο ότι ο ίδιος άνθρωπος υπήρξε, συγχρόνως, ο γεννήτορας της νεώτερης όντως ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, όσον αφορά το πεδίο και της κοσμικής θεματολογίας.

 

 Μα γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, η ομιλία την οποία πραγματοποίησε ο κ. Βαγγέλης Παππάς την Πέμπτη 17/12/2015 μέσα στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Ενορία εν δράσει», της Ευαγελίστριας Πειραιώς, αποτελεί μια πολύτιμη έκπληξη! Κυριολεκτικά ανατέμνει και φωτίζει απ' άκρου σ' άκρο το θέμα της. Διαρκεί γι' αυτό λίγο περισσότερο από δύο ώρες... Είναι σίγουρο, όμως, ότι κανένας απ' όσους ξεκινήσουν να την παρακολουθήσουν (μέσω της ιστοσελίδας «Συν-Οδοιπορία»  από όπου αποκτούμε πρόσβαση στη μαγνητοσκόπηση) δεν θα αισθανθεί μια στιγμή ότι "σπατάλησε" χρόνο του.

 

(Οφείλουμε να σημειώσουμε, παρ' όλα αυτά, ότι η διακοσμητική πλαισίωση της παρουσίασης των εικαστικών έργων του Κόντογλου, εν προκειμένω, δεν προβαίνει − όλως αιφνιδίως − ισοδύναμη του επικέντρου της.)

 

Add comment

People in this conversation

  • Γ.ΚΥΔΩΝΙΕΥΣ

    Ο Κόντογλου εκτός των αγιογραφικών και λογοτεχνικών προσόντων του ,είχε και μερικά κουσούρια κοινωνικά, όπως ο μέχρι κακίας πόλεμος σε ότι δεν αρεσκόταν ,ή διαφωνούσε, ενώ εύκολα εκφραζόταν απαράδεκτα για άλλους καλλιτέχνες.
    π.χ.για την ευρωπαϊκή τετράφωνη, ή τρίφωνη εκκλησιαστική μουσική. Έχει πεί -γράψει τα χειρότερα , λες και η βυζαντινή μουσική είναι η εξ ΄ αποκαλύψεως αλήθεια ,λες και αν ζούσε στα επτάνησα θα είχε βυζαντινά ακούσματα ,ή ο Δαμασκηνός ,ο Ρωμανός κλπ αν ζούσαν στην δύση θα γνώριζαν την ανατολική μουσική παράδοση.
    Μερικοί χαρακτηρισμοί του για την ευρωπ. εκκλησ. μουσική : η ρώσικη εκκλ. μουσική ήταν αρχοντοχωριάτικη ,αυτά είναι καντάδες , έκφυλος και οθνεία ,λεβαντίνικη μουσική, οι χορωδοί ουρλιάζουν σαν απατημένοι σύζυγοι ,οι μπάσοι μουγκρίζουν σαν βουβάλια ,οι χαιρετισμοί έχουν γίνει βαρκαρόλες και τραβιάτες ,για κάποιον ηγούμενο της μονής Πετράκη που υποστήριζε την τετραφωνία έγραψε «κακό χρόνο να΄ χει…» .Τώρα αν αυτά προέρχονται από ένα σκεπτόμενο και ψαγμένο καλλιτέχνη ,ή από … «γριά καταρούσα» ;;;
    Αλλά και από τους Πανεπιστημιακούς της Θεολογικής ,τότε που είχε αγιογραφήσει την Καπνικαρέα , έχω ακούσει ότι ήταν άνθρωπος των « παρά και δόσεων» και η κόγχη του ιερού χάλασε γρήγορα λόγω κακής προεργασίας .
    Συγγνώμη για την αποκαθήλωση.

    0 Like Short URL:
  • Γιώργος Καστρινάκης

    Το θέμα, τόσο του δικού μου σημειώματος όσο και της εισήγησης του ομιλητή, δεν είναι οι περί εκκλησιαστικής ψαλτικής απόψεις του Φώτη Κόντογλου − δεν είναι, έστω, οι απόψεις του περί εκκλησιαστικής αγιογραφίας: Το θέμα εδώ είναι η κοσμική ζωγραφική και μάλιστα όχι, καν, σε επίπεδο προσωπικών απόψεων του Φώτη Κόντογλου.
    Είναι δηλαδή το γεγονός ότι, με το να έχει επηρεάσει το παράδειγμά του έναν αρκετά ευρύ κύκλο δημιουργών, έχουμε αξιωθεί ως νεώτερη Ελλάδα να διαθέτουμε μιαν αυθεντική εικαστική ταυτότητα, της οποίας μάλιστα το αδιαφιλονίκητο προτέρημα δεν είναι ότι προβαίνει μοναδική (η μόνη καινούργια ζωγραφική εισήγηση που εκδιπλώθηκε στον 20ο αιώνα − εκτός από τον κυρίαρχο δυτικό μεταμοντερνισμό) αλλά το ότι παραλαμβάνεται από τις ίδιες τις αισθήσεις μας λυτρωτικά.

    Όσο τώρα για τα σχόλια, εις βάρος του, που αποδίδετε σε κάποιους ανώνυμους Πανεπιστημιακούς της Θεολογικής, επισημαίνω μόνο ότι σας κάνουν να κινείστε (εν επιγνώσει − όπως φανερώνει η καταληκτική σας φράση) στην επικράτεια της απερίφραστης συκοφαντίας.

    0 Like Short URL:
Mοιραστείτε αυτό το άρθρο

SFbBox by psdtohtmlcenter.com